Voorkennis in de Makelaardij

Afgelopen week publiceerde het CBS de nieuwe woningmarktcijfers. Deze cijfers tonen een prijsstijging voor de woningmarkt van meer dan 8,6%, dit dan ook gecombineerd met 14.000 extra transacties ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit zijn bemoedigende cijfers voor onze branche, vooral gezien de aanhoudende krapte. Het aantal kopers dat een aankoopmakelaar inschakelt, is groter dan ooit. In de media wordt het nieuws als bijna onverwacht gepresenteerd, en ook ik merk dat veel woningeigenaren en woningzoekenden verbaasd zijn over deze recente ontwikkeling.

Wat mij ook verbaast, is dat de grootbanken, die alle feiten en cijfers in huis hebben en regelmatig diepgaand onderzoek doen, tot voor kort uitgingen volgens de eigen persberichtgeving van een stijging van de woningprijzen van slechts 3,5% voor 2024. In april paste ABN AMRO haar verwachtingen aan en verhoogde naar een verwachte stijging van 6% voor dit jaar en 5% voor volgend jaar. Gezien de huidige dynamiek en ontwikkelingen lijken deze verwachtingen vanuit onze praktijk significant te laag. De CBS-cijfers, hoewel iets vertraagd, laten al een grotere stijging zien, en de dagelijkse praktijk, die meer real-time is, toont nog grotere sprongen. Doordat wij in de makelaardij dagelijks zien en horen wat er gebeurt, hebben wij een voorsprong in het kennen van de (prijs)ontwikkelingen.

Lokaal zijn er altijd verschillen, maar sinds het derde kwartaal van vorig jaar zagen we de markt weer aantrekken en werd overbieden weer normaler. Door deze ontwikkeling is de kennis die jij als lokale makelaar bezit belangrijker dan ooit in jouw advisering. Hou daarom nauwkeurig bij welke recente transacties er zijn geweest en hoeveel er wordt overboden. Deze kennis geeft jou meer inzicht en zorgt voor een beter gesprek aan tafel bij de consument. De meest gestelde vraag aan een makelaar blijft: “Hoe is de woningmarkt?” Zoals wij in onze trainingen aangeven, kun je in een markt die zo in beweging is, met jouw lokale kennis het verschil maken.

Om de prijzen te doorgronden, kun je kijken naar transacties op jouw kantoor, maar bespreek ook met je collega’s welke transacties men ziet bij het aankopen. Bespreek welke ontwikkelingen je ziet: welke wijken gaan harder dan andere, zijn er specifieke onderdelen (bijv. duurzaamheid of afwerking) die meer impact lijken te hebben? Maar ook: wat is je gevoel?

Met deze “voorkennis” sta je sterker en kun je in een aankooptraject je opdrachtgever beter informeren. Dit kan ook inhouden dat, als je verwacht dat de prijzen dit jaar 10% stijgen en volgend jaar minimaal 7% (ten opzichte van de visie van ABN AMRO: 6% in 2024 en 5% voor volgend jaar), jouw advies kan zijn om een hoger bod uit te brengen dan jouw theoretische waarde. Immers, koop je iets boven de markt, maar gaan de prijzen de komende 18 maanden nog met bijna 1% per maand omhoog, dan wordt dit verschil snel ingelopen. Aan de andere kant kan een woningverkoper besluiten af te wachten als er geen haast is, omdat de prijzen elke maand stijgen.

Naast de woningmarkt zitten we volop in het EK. Ons team, ondanks het teleurstellende resultaat tegen Oostenrijk, zit in een gunstige poule. Voetbal is natuurlijk niet te vergelijken met onze woningmarkt, maar het is opmerkelijk hoe snel kleine wijzigingen een grote impact kunnen hebben en het succes van een ploeg kunnen maken of breken. Eigenlijk net als in ons mooie vak, het juiste advies in combinatie met een goed plan zorgt voor meer succes. Alleen de eerder genoemde voorkennis is in de sport matchfixing en is iets waar je als ploeg of sporter niets mee te maken wil hebben. De kennis jouw makelaar bezit over jouw lokale woningmarkt is dan ook niet te vergelijken, omdat wij geen invloed hebben op de ontwikkelingen en prijsrichting van de woningmarkt (ondanks dat sommige partijen dat wel denken). De markt zelf ontstaat door vraag en aanbod en wie anders dan jouw lokale RE/MAX makelaar kan vanuit kennis, kunde, expertise en recente ervaring het beste advies geven om jouw woon carrière met succes naar een volgende stap te brengen?

Deel dit bericht